vetta, 2016, oil on canvas, 200 x 300 cm
vetta, 2015, oil on canvas, 100×125 cm
senza titolo, 2020, olio su tela / oil on canvas, 250×180 cm
paesaggio, lago, chakra, 2017, olio su tela / oil on canvas, 40×50 cm
vetta, tre luci e scatola, 2015, oil on canvas, 45×35 cm
tre luci, vette e scatola, 2017, oil on canvas, 50×35 cm
magic boxs, 2016, oil on canvas, variable dimensions
vetta, 2018, stone and box painted , 20x40x13 cm
vetta, 2018, stone and box painted , 22x41x13 cm
tre vette,2016, various materials, 160x90x90 cm, each
vetta, 2016, various materials, detail
essere una montagna, 2017, oil on canvas, 180×250 cm
detail
valle pubica, 2013, oil on canvas, 18×24 cm
strada alla valle pubica, 2014, watercolor on paper, 30,5×22,9 cm
valle pubica e monviso, 2013, watercolor on paper, 12,5×38 cm
monviso, tre baci, abbraccio, 2016, watercolor on paper, 30×22 cm
aIn the work “Summit” (mentioned above), the vastness of the format (300 x 200 cm) is used only in small part by the figurative representation of a summit, a pretext to lead the viewer along an impalpable trail in the snow, towards a space/blue color exuding on the surface of the canvas, which emerges ‘here and now’, unique and unrepeatable, through liquid halos and without any brushstrokes. If there is still anything ‘sublime’ to be found, or ‘beauty’ to be redeemed, it is precisely here, in the place of painting, that one must try to lose oneself. In other smaller formats, it is the very consistency of the ‘summit’ that rids itself of its physical nature, and becomes light and fluffy, ‘fumes’ that elevate us to the mysterious place of painting. “The workw dedicated to mountain summits are painted with a clear realism, but this descriptive accuracy is only seemingly naturalistic, because there is something metaphysical, there is a kind of heightened visionary tension that seems to refer to the dictates of the aesthetics of the sublime (for instance, something that has to do with the peaks and glaciers painted by Caspar Friedrich). Furthermore, especially in the paintings dominated by a single overpowering mountain summit, immersed in the fluid vastness of the sea blue sky, there is a temptation to see a sort of archetypal phallic symbolism.” (Francesco Poli)
Nell’opera “vetta” (sopra un dettaglio) la vastità del formato (300 x 200 cm) è occupata solo in minima parte dalla rappresentazione figurativa della vetta, pretesto per condurre lo spettatore attraverso un impalpabile sentiero nella neve, verso uno spazio/colore blu che trasuda sulla superficie della tela, che affiora “qui ed ora”, unico e irripetibile, attraverso aloni liquidi e senza pennellate. Se esiste ancora un “sublime” da trovare, una “bellezza” da riscattare, è proprio qui, nel luogo della pittura, che bisogna cercare per perdersi. In altri formati più piccoli è la stessa consistenza della “vetta” a disfarsi della sua fisicità, e farsi leggera e pannosa, “fumus” che ci innalza verso il luogo misterico della pittura.”I lavori dedicati alle cime delle montagne sono dipinti con un realismo più nitido, ma questa precisione descrittiva è solo apparentemente naturalistica, perché c’è qualcosa di metafisico, c’è una sorta di accentuata tensione visionaria che sembra rimandare ai dettami dell’estetica del sublime (per intenderci, qualcosa che ha a che fare per esempio con le vette e i ghiacciai di Caspar Friedrich). Inoltre, soprattutto nei quadri dominati da una sola imponente cima montagnosa, immersa nella fluida vastità del cielo blu oltremare, c’è la tentazione di vederci una qualche archetipica simbologia fallica.“(Francesco Poli).