carrozzeria, 1991, oil on canvas, 27×38 cm
carrozzeria, 1990, tempera on canvas, 150x220cm
moto guzzi, 1991, tempera on canvas, 130×200 cm
carrozzerie, 1991, tempera on canvas, 51×57 cm
carrozzerie, 1990, carta copiativa, copy paper, 21×31 cm
carrozeria, 1990, carta copiativa, copy paper, 21×31 cm
vespa, 1990, tempera on canvas, 50×30 cm
carrozzeria, 1990, oil on canvas, 15×25,5 cm
carrozzerie auto, 1990, pencil on paper, 21×29 cm
fiat 1100, 1990, tempera on canvas, 250×180 cm, acquisition Fondazine Guido ed Ettore De Fornaris, GAM, Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea, Torino
carrozzerie auto, 1990, carta copiativa, copy paper, 31×21 cm
vagone, 1990, tempera on canvas, 70×35 cm
vagoni merci, 1990, tempera on canvas, triptych, each 150×250 cm
vagone, 1988, oil pastel on paper, 33×21 cm / due vagoni, 1988, oil pastel on paper, 33×21 cm
locomotrici, 1998, drawing with carbon paper on paper 10,3×15,5 cm
locomotrice e pantografo, 1998, drawing with carbon paper on paper, 10,3×15,5 cm
pantografi, 1998, drawing with carbon paper on paper, 10,3×15,5 cm
locomotrice, 1990, tempera on canvas, 200×300 cm
leica,1994, tempera on canvas, 40×60 cm
leica, 1994, tempera on canvas, 30×60 cm
leika, 1999, ceramic, 10x19x9 cm
leica, 1996, watercolor on paper, 21×13,5 cm
leica, 1996, ink on paper, 15×21 cm
busto, 1991, tempera on canvas, 50×23,5 cm
busto, 1992, yellow copy paper, 33×21 cm / busto, 1992, copy paper, 33×21 cm
busto, 1992, , pencil on paper, 29,6×20 cm
a“An inventory of rail cars and motorcycles, or, more likely, a herbarium.” This is the beginning of the text by Paolo Fossati for the catalog of Massaioli’s one-man show in Alba (1990), in which he describes the beginning of a series of artist’s works that focus on (auto) ‘bodies’ that are turned into empty shells, lightened and suspended in a vaporous, colorful, and timeless space. “Despite being suspended, they do not remain still and silent, but produce a continuous and persistent buzzing of the organs of perception, like a helicopter hovering in position, or an insect hovering in flight in the vicinity of its target. The material inside of which the soaring forms are maintained is milky and thick, cream, strawberry, or raspberry-colored, and defines a space which is traversable and receptive, with no points of support nor edges. Instead the material of the objects is hard, acuminated, with sharp edges, and flat and metallic inside, like an old sign.” (Dario Trento).
“Un inventario di vagoni ferroviari e di motociclette, o, più probabilmente, un erbario.” così Paolo Fossati inizia il suo testo che accompagna il catalogo nella personale di Alba (1990), dove descrive l’inizio di una serie di lavori dell’artista incentrati sulle “carrozzerie” che vengono trasformate in gusci vuoti, alleggerite e sospese in uno spazio cromatico vaporoso senza tempo.”Ma anche stando così sospese non restano ferme e silenziose, e producono un ronzio continuo e insistente sugli organi della percezione, come di elicottero che si tenga in posizione, o di insetto che sosti in volo in prossimità del suo obiettivo. La materia dentro la quale le forme si mantengono librate è lattiginosa e densa, color panna, fragola o lampone, e definisce uno spazio senza punti d’appoggio, nè bordi, attraversabile, ricettivo. Invece la materia degli oggetti è dura, acuminata e tagliente ai bordi, e piatta e metallica dentro, come un’insegna antica.” (Dario Trento).