rana,1997, oil on canvas, 185×250 cm
rana acefala, 1997, oil on canvas, 185×250 cm
rana tagliata,1997, oil on canvas, 185×250 cm
anatomie,1997, oil on canvas, 185×250 cm
testa di rana,1997, oil on canvas, 150×220 cm
rana,1997, oil on canvas, 185×250 cm
rana acefala,1997, oil on canvas, 185×250 cm
rospo,1997, oil on canvas, 185×250 cm
rana acefala, 1997, drawing on paper, 30×40,5 cm
rane acefale, 1997, drawing on paper, 30×40,5 cm
rana, 1997, drawing with copy paper on paper, 29,5×21 cm
rana, 1997, ink on paper, 30×21 cm
testa di cane, 1995, tempera on canvas, 145×180 cm
testa di cane, 1995, oil on canvas, 130×140 cm
testa di cane e orizzonte, 1995, oil on canvas, 60×110 cm
testa di cane, 1995, tempera on canvas, 150×180 cm
testa di cane, 1995, tempera on canvas, 150×180 cm
testa di cane,1995, oil on canvas, 250×185 cm
testa di cane e isola di tavolara, 1995, oil on canvas, 200×300 cm
testa di cane, 1997, paper, glue and wire mesh, 68x240x153 cm
testa di cane, 1997, paper, glue and wire mesh, 210x75x85 cm
testa di cane, 1997, painted paper and plaster, 6,5×14,5×9,5 cm
testa di cane e albero, 1995, pencil on paper, 22×36 cm
testa di cane e isola, 1995, pencil on paper, 14,7×21 cm
giglio, 2008, oil on canvas, 22×36 cm
tulipano , 2008, oil on canvas, 25×43 cm
tulipani, 2007, oil on canvas, 40×15 cm
calla, 2020, carbon pencil on paper, 100×70 cm
calla, 2020, carbon pencil on paper, 100×70 cm
calla, 2020, carbon pencil on paper, 100×70 cm
calla, 2020, carbon pencil on paper, 100×70 cm
calla, 2020, carbon pencil on paper, 100×70 cm
calla, 2020, carbon pastel on paper, 100×70 cm
calla, 2020, tempera on paper, 100×70 cm
calla, 2020, tempera on paper, 100×70 cm
calla, 2020, tempera on paper, 100×70 cm
calla, 2020, tempera on paper, 100×70 cm
aFrogs, dogs, snails, flowers … different subjects taken from the organic world, the figures change but the nature remains the same. They are isolated, suspended, and totemic visions that take us back to a mysterious ancestral Animal Kingdom that seems to question us without listening to answers. But all this would be nothing if it weren’t translated in painting, such as the large-format series on frogs, where the oil painting is focused only on the figure, isolated and hanging in a unpainted white mental canvas. Liquid and random, all the paint is caked upon the body of the frog, there is no trace of any brushstroke or action, and the surface of the canvas has become organic by turning into skin. As Bruno Grossetti wrote, “Massaioli paints the anatomy of frogs with the same method that would work on the human nude: the similarity between the two anatomies, the anxiety regarding the evolution of mankind through the water-amphibian study of our fetus. Frogs are also naked, their skin belongs to the gods who demand respect.”
Teste di oca e di cane, rane, lumache e serpentelli…diversi sono i soggetti tratti dal mondo animale, cambiano le figure ma la natura rimane la stessa. Sono visioni isolate, sospese e totemiche che ci riportano ad un Regno Animale ancestrale, misterioso, che sembra interrogarci senza ascoltare risposte. Ma tutto questo non sarebbe nulla se non si traducesse nel linguaggio utilizzato, come ad esempio nella serie dei grandi formati sulle rane, dove la pittura ad olio è concentrata solo sulla figura, isolata e appesa in un bianco della tela non dipinto, mentale. Il corpo della rana raggruma su di sé tutta la pittura, liquida e casuale, non c’è traccia di pennellata o azione, la superficie della tela si fa organica trasformandosi in pelle. Scrive Bruno Grossetti ”Massaioli dipinge l’anatomia delle rane con lo stesso metodo con cui lavorerebbe sul nudo umano. La similitudine fra le due anatomie, l’inquietudine per l’evoluzione dell’uomo attraverso lo studio acquatico-anfibio del nostro feto. Anche le rane sono nude, la loro pelle appartiene alle divinità che chiedono rispetto.”